Op gesprek met: Dik van de Koolwijk

Op gesprek met Dik van de Koolwijk

FCA Cyclingteam gaat dit jaar al zijn tweede seizoen in. Het eerste jaar was, met de overwinningen van Willem en Ferry en de vele overige ereplaatsen die werden behaald, op sportief gebied een redelijk succesvol openingsjaar gebleken. Het team was gedurende het hele seizoen actief in zowel criteriums als klassiekers en probeerde tijdens deze wedstrijden altijd ‘mee de koers te maken’.

Desondanks kan het zijn dat u als trouwe volger nog niet volledig op de hoogte bent van wie er binnen de club actief zijn in de wedstrijdsport en wat hun drijfveer is om zich in te laten met deze reeds al beruchte vereniging. In een serie korte portretten zal op de FCA website aandacht geschonken worden aan de leden van onze vereniging, te beginnen met onze nieuwste aanwinst Dik van de Koolwijk. 

Dik van de Koolwijk, nieuw binnen onze vereniging. Zou je jezelf voor willen stellen aan het publiek?

Op gesprek met Dik van de KoolwijkIk ben Dik van de Koolwijk. Geboren in Zeeland en sinds een jaar of tien woonachtig in Nijmegen. Ik werk in Arnhem bij Agriterra, een ontwikkelingshulporganisatie die zich bezighoudt met ondersteuning van boerenorganisaties in ontwikkelingslanden. Grote hobby is uiteraard het wielrennen, lezen, muziek luisteren en zeker in de winterperiode een lekker biertje drinken.

 Je bent afgestudeerd in iets van Sociale.. Sociale.., in iets sociaals. Heb je daar iets aan?

Ik hoop er in ieder geval iets wijzer van te zijn geworden, haha. Om precies te zijn heb ik ontwikkelingsstudies gedaan, aan de faculteit van sociale wetenschappen inderdaad. Dat betekent dat ik me bezig heb gehouden met alles wat met ontwikkelingssamenwerking te maken heeft. In 2008 heb ik de advanced master in ontwikkelingsstudies gedaan. Je zou hopen dat ik me nu ontwikkelingsdeskundige zou kunnen noemen…

Hoe belandt een welopgeleide, in Nijmegen wonende sportman in hemelsnaam bij het FCA cyclingteam gevestigd te Boekel?

Zoals enkele van mijn nieuwe ploegmaten heb ik een geschiedenis bij wielervereniging Uden. Toen ik in Nijmegen ging studeren, ben ik die club trouw gebleven. Ik ben er in totaal zelfs 20 jaar lid geweest. Maar het zowat enige andere seniorenlid van die vereniging woonde aan de andere kant van het land. Ik was dus vaak de enige in de wedstrijd die de groen-oranje kleuren verdedigde. Logische stap dus naar een nieuw gezelschap.

Aangaande het grootste sportieve succes in je fietscarrière gaat het verhaal dat jij in een zekere nieuwelingen-wedstrijd in de provincie Zeeland destijds zo hard op de pedalen stampte dat je op een kromgetrokken frame met een selectie kopgroep bij de finish aankwam.  Kun je daar iets meer over vertellen?

Haha, dat verhaal komt inderdaad nogal eens ter sprake als ik rustig zit te peddelen en Jeroen in mijn wiel zit te sterven. Nou goed, het verhaal. Het was de tweedaagse Ster van Zeeland, een wedstrijd die later voor vrouwen is georganiseerd. Het devies bij de start was goed voorin koersen want er stond veel wind, dus kans op waaiervorming. Zo gezegd, zo gedaan, maar wat bedoeld was als me voorin handhaven, leidde tot het op een hoop rijden van het hele peloton. Met elf man reden we met speels gemak weg en reden de rest op minuten. Ik werd derde en legde de basis voor een mooi klassement en ploegenklassement. Ik neig blijkbaar hier nog  al eens aan te refereren…

 Op gesprek met Dik van de Koolwijk

Dik reed vorig jaar al een wedstrijd mee als gastrenner bij FCA. Helaas zat hij daar al snel aan de kant te kijken (in goed gezelschap).. Dat moet volgend jaar toch beter! (Dik zat er wel vanwege materiaalpech)

Zou je wat uit kunnen wijden over je trainingswijze? Ben je een trainingsbeest;  volg je orthodoxe trainingsmethoden; en wat is je favoriete rondje bijvoorbeeld?

Ik zit erg graag iedere dag op de fiets. Het hoeft niet altijd lang te zijn, soms liever kort maar krachtig. Sinds vorig jaar ben ik werkzaam in Arnhem en doe ik het woon-werkverkeer op de fiets. In en rond Nijmegen zijn de heuveltjes natuurlijk favoriet. De Ooijpolder is ideaal als warming-up en hersteltrainingen. Trainingsarbeid en intensiteit zijn voornamelijk afhankelijk van de beschikbare tijd.

Ben je op dit moment ook al in training? Zo ja, wat doe je zoal?

Eind september heb ik de fiets met rust gelaten en me gericht op het hardlopen. Sinds enkele jaren doe ik mee met de Zevenheuvelenloop. Half december ben ik weer begonnen met de opbouw voor het nieuwe seizoen. In het begin voornamelijk op en neer naar het werk. Nog rustig aan, een brede basis leggen en hopen op redelijk weer.

Afgelopen jaar reed je een sterk wegseizoen met tal van mooie ereplaatsen. Ga je nu ook direct het kopmanschap opeisen binnen het team?

Verschillende renners van FCA hebben een paar heel mooie uitslagen gereden afgelopen seizoen. Ik ben al heel blij dat ik niet tegen, maar met ze rij nu! In de wedstrijden zal het koersverloop bepaald worden. Het mooie bij FCA is dat iedereen zijn kans krijgt.
 
Met je ‘ranke lijf en mooie lendenen’ (zoals je dat zelf altijd zegt), denk je dat er überhaupt nog mensen zijn binnen het team die ook maar even jouw wiel kunnen houden berg op?

Zeg ik dat altijd? Serieus? Ben bang dat ik vandaag maar een uurtje extra moet trainen in de heuvels van Berg en Dal…

Welke sportieve doelen heb jij jezelf gesteld voor aankomend seizoen, en wanneer is voor jou het seizoen geslaagd?

Het allerbelangrijkste is plezier in de sport. We zijn fanatiek, maar een wat mindere prestatie hier en daar mag het weekend niet verpesten. Verder hoop ik net zo regelmatig te presteren als afgelopen seizoen, maar wel met een enkele uitschieter, die vorig jaar achterwege bleef. En ik geloof dat, ondanks veel succes bij FCA, de ploegenprijzen wat achterwege zijn gebleven. Die moeten we maar eens een paar binnen gaan slepen!

Op gesprek met Dik van de Koolwijk 

Dik en Nick in hun voorbereiding op een klassieker. Een beeld wat we hopelijk vaak gaan zien dit jaar!

 

Tot slot nog een aantal dilemma’s:

Pasta of rijst?

Ben net terug van twee weken Filippijnen en niets anders       gezien dan rijst… Pasta dus!

Biertje of sportdrank?

Een kwestie van timing, maar voorkeur voor een biertje.

Berg op of berg af?

Sinds een klein akkefietje toch meer berg op… berg af is de    beste beloningvoor het zwoegen naar boven toe.

Regen, slijk, en kasseien of glooiend glad asfalt onder een stralende zon?

Toch maar het stralende zonnetje. En een mooie Franse Route Nationale onder de wielen…

Solo naar de winst of zege in een massasprint?

Solo.

Eerste boven bij Camerich of bordje Zeeland?

Met mijn lendenen moet het de Camerich wel zijn!

Klassieke overwinning of winst in Ronde van Uden?

Uden.

 

Bekijk hier het profiel van Dik.

Leave a Reply